Som virksomhed er det altid prisen, der afgør en investering. Også når det kommer til søgemaskineoptimering. Men er der en gennemsnitlig SEO pris, man kan forholde sig til eller er det bare et spørgsmål om at prøve sig frem ved at indhente tilbud forskellige steder?

Pris og kvalitet hænger sammen

Som med stort set alt andet i denne verden, så er der en sammenhæng mellem pris og kvalitet, når det kommer til søgemaskineoptimering. Prisen er naturligvis en essentiel faktor, når du skal finde en SEO-leverandør, men du bør altid vægte kvaliteten højest. Hvorfor så det? Tjah… det er kvaliteten, der afgør, hvor stor en effekt du kan få ud af SEO-arbejdet.

Men hvordan finder man ud af, om en given leverandør kan stå inde for en god kvalitet?

Først og fremmest kan du bede om at se referencer – og spørg eventuelt, om du må kontakte en af virksomhedens kunder og høre om deres oplevelser med leverandøren. Det kan være givende at få informationerne direkte fra de involverede. 

Sørg samtidig for, at den leverandør, du vælger, udfærdiger og sender rapporter, fx en gang i måneden, så du har mulighed for at følge med i resultaterne. Hvis resultaterne udebliver, så skal du måske overveje en anden leverandør.